אודות תכנית חינוך פיננסי

תכנית הכשרה – חינוך פיננסי

חינוך פיננסי היא תכנית הכשרה מקיפה ומעמיקה בכלכלה פרקטית, השקעות ויזמות. במהלכה יעברו המשתתפים סימולציות ומשחקים אינטראקטיביים, כדי להעמיק את חווית הלמידה והבנת החומר.

 

למה צריך חינוך פיננסי?

אחת הבעיות החמורות במערכת החינוך בישראל ובעולם היא חוסר התייחסות ראוי לנושא החינוך הפיננסי בכלל והחינוך ליזמות בפרט. בהתחשב בכך שאדם (שכיר, עצמאי או בעל חברה) מקדיש לפחות 10 שעות ביום במשך 40 שנה לטובת מקום עבודתו ולטובת צבירת הון, היה מצופה שבמהלך תקופת לימודיו יקבל הכשרה תיאורטית ופרקטית נאותה בנושאי כלכלה שונים ובפרט בכל הקשור להתנהלות פיננסית, השקעות ויזמות.

לצערנו, המציאות מוכיחה שוב ושוב סטטיסטיקה עגומה של הצלחה בפרויקטי יזמות (למשל רק 1 מתוך 10 עסקים שורד), אחוז לא מספק של זוגות צעירים המצליחים לרכוש דירה, תמ"ג נמוך לנפש, ועוד פרמטרים רבים המשקפים מציאות כלכלית טעונת שיפור. מציאות כלכלית שמקורה בכך שהפרטים היוצרים אותה לא קיבלו חינוך פיננסי ראוי.

בנוסף לכל אלה, הצורך בחינוך פיננסי מסתמן כקריטי בעיקר אם לוקחים בחשבון שבשני העשורים הקרובים, יאלצו אלו היוצאים עכשיו משערי החטיבה והתיכון להתמודד ריבוי משברים מהותיים.

משברים אלו מדגישים כי הדבר היחיד שיוכל לעמוד לעזרת אלו המבקשים ליצור לעצמם בסיס כלכלי איתן אינו מקום עבודתם או המקצוע שלהם, אלא החינוך הפיננסי אותו רכשו. חינוך פיננסי שכולל לא רק התנהלות פיננסית תקינה ברמה האישית והמשפחתית, כי אם ידע והתמצאות בנכסים והשקעות, בכלי השקעה וביצירת יוזמות רווחיות.

 

מטרת העל של התכנית:

להכשיר את תלמידי העל-יסודי להיות בוגרים אחראיים להיבטים הכלכליים של חייהם באמצעות רכישת ידע, הבנה ומיומנות בכלכלה פרקטית, השקעות ויזמות.

מטרות נוספות של התכנית הינן:

  • היכרות עם מושגי יסוד בתחום כלכלה פרקטית, ניהול תקציב, סוגי השקעות, מימון, יזמות, מיסוי, ועוד.
  • העמקת הידע ומתן כלים פרקטיים בבחינה ובביצוע השקעות בנדל"ן ובשוק ההון.
  • כללי עשה ואל תעשה הקשורים בהלוואות.
  • יכולת לבחון, לאפיין, לתכנן ולבנות עסק רווחי.
  • הקניית כלים אישיים וארגוניים הקשורים בהשקעות וביזמות (כלל פארטו, מטריצת ניהול זמן ועוד).