סדנת מקוצרת – 15 מפגשים

רקע כללי על סדנת מודל או"ם מקוצרת (15 מפגשים)

סדנת מודל האו"ם הינה הכשרה מתומצתת לקבוצה של עד 25 תלמידים במהלכה יעברו המשתתפים הכשרה בתחום הדיפלומטיה ותהליכי קבלת ההחלטות בארגון האו"ם. במהלך הסדנה, התלמידים יקבלו מדינה אותה הם צריכים לייצג במסגרת אחת מוועדות האו"ם וייצגו אותה תוך שמירה על האינטרסים של אותה המדינה בוועדה, זאת תוך שימוש בכלים הפרקטיים והתאורטיים אשר יוקנו להם במהלך הסדנה.
המפגשים בסדנה נערכים בהנחיית מדריך מקצועי בעל ניסיון רב בהדרכת קבוצות וכנסי מודל או"ם בארץ ובעולם, ובסיועם המקצועי של מיטב אנשי האקדמיה והפרקטיקה העוסקים בתחום היחסים הבינלאומיים והמשפט הבינלאומי הפומבי.

היות וארגון ProMUNers הינו היחיד מסוגו בישראל ובעל ניסיון רב וייחודי בהפעלה וניהול בתחום מודל האו"ם, למשתתפים תינתן גישה למאגר רחב היקף של בוגרים אשר התנסו והשתתפו בפעילויות מודל או"ם בארץ ובעולם. כתוצאה מכך, לחברי הסדנה תינתן ההזדמנות ללמוד ממארגנים ומשתתפים ותיקים וכן ליהנות ממגוון עשיר של הרצאות מעשירות בתחומי ידע שונים, וכל זאת בשל המוניטין של מייסדי ומנהלי ארגון ProMUNers, קשריהם ויחסיהם עם דמויות מובילות בעולם היחסים הבינלאומיים והמשפט הבינלאומי הפומבי.

קהל היעד

ככלל הסדנה מומלצת מאוד לרשויות מקומיות קטנות ובינוניות בגודלן או לבתי ספר תיכוניים שמעוניינים ליצור נבחרת מודל או"ם פנימית ויש ביכולתם, לאחר שהחניכים מסיימים את הסדנה, להקצות איש צוות כדי ללוות את הקבוצה במשך השנה אחת לשבועיים או חודש.

מטרות הסדנה ויתרונותיה

המטרות אותן סדנת מודל האו"ם נועדה לשרת הינן כאלו שמעניקות למשתתף כלים רבים, פרקטיים ותאורטיים, אך גם ערכים שמשותפים למנהיגים, אנשי ציבור ואנשי עסקים מובילים.

מטרת העל של הסדנה הינה יצירה וטיפוח של מנהיגות בקרב המשתתפים.

מטרות משנה: הקניית ידע תיאורטי בסיסי וכלים מעשיים ביחס לעבודת האו"ם, מוסדותיו ותהליכי קבלת ההחלטות בארגון; הבנה של הפוליטיקה הבינלאומית והכרת נבכי עולם הדיפלומטיה והמשפט הבינלאומי הפומבי; שיפור יכולות הדיון, הניתוח וההתבטאות; אמנות הדיבור בפני קהל; שימוש בשפת גוף; כתיבה וארגון של טיעון; ניהול משא ומתן; שיפור והבנה של תהליכי קבלת החלטות ועוד.

מבחינת התלמידים, מדובר בפרויקט אשר עצם ההשתתפות בו תעשיר את עולמם האישי, התרבותי, החברתי והמקצועי. תלמיד אשר ייקח חלק פעיל בסדנה ייהנה מכניסה לעולם האקדמי בשלב מוקדם וייחשף לתחום הדיפלומטיה באופן ישיר ומעשי.

הסדנה (מבנה ותכנים)

הסדנה תכיל 15 מפגשים בני שעתיים וחצי כל מפגש.

הסדנה מקיפה ואינפורמטיבית, אך גם מספקת מספיק זמן להתנסות מעשית של ייצוג מדינה, דיבור מול קהל, כתיבת החלטות ועוד.

אוכלוסיית היעד של התכנית היא תלמידים מצטיינים, בעלי יכולות אישיות גבוהות, מוטיבציה רבה וחשיבה ביקורתית. המפגשים מועברים בשפה האנגלית, אבל ישנם הסברים מפורטים ותרגום סימולטני לטרמינולוגיה המקצועית.

התכנים המועברים במפגשים הם ברמה אקדמית, והותאמו בקפידה לתכנית לימודים של תלמידי תיכון מצטיינים. התכנים מעודכנים באופן שוטף בהתאם לשינויים ולהתפתחויות בכל הנוגע לעבודת האו"ם, מבנהו, חוקיו ומחקרי יחב"ל. כמו כן, הסימולציות ידמו נושאים רלוונטיים ועדכניים העומדים על האג'נדה של הקהילה הבינלאומית והאו"ם עצמו, ויכתבו בכל פעם מחדש בכדי להיות אקטואליים ככל האפשר.

המפגשים כוללים גם זמן למתן משוב אישי וקבוצתי למשתתפים על ביצועיהם במהלך הסימולציות. כמו כן, כל המפגשים דורשים הכנה מוקדמת מהתלמידים, שמשתנה בהיקפה ובנושאיה בהתאם לתכני המפגש.
כמות משתתפים בכל סדנה היא בין 15 ל-25 ילדים.

מפגש – 1: הקדמה ומבוא – ארגון האו"ם

המפגש יעסוק בהרחבה בארגון האו"ם (היסטוריה, מבנה, מטרות ואמנת האו"ם)

מפגש 2: ישראל והאו"ם

המפגש יעסוק ביחסים שבין ישראל לאו"ם (הדעות הקשות אשר מושמעות כלפי ישראל בגופי האו"ם השונים, האיזון בין המדינות, האינטרסים של ישראל, ההיסטוריה של מדינת ישראל עם הארגון ועוד).

מפגש 3: יחסים בינלאומיים

המפגש יעסוק בתיאוריות מובילות בחקר היחסים הבינלאומיים ויתמקד בגורמים המשפיעים על עיצוב מדיניות חוץ.

מפגש 4: כללי פרוצדורה בסיסיים ומיני סימולציה ראשונה

במפגש זה ילמדו המשתתפים את כללי הדיון הבסיסיים הנהוגים בוועדות האו"ם ומיד לאחר מכן יעברו לפרקטיקה ויתרגלו את הכללים תוך ביצוע סימולציה ראשונה.

מפגש 5: כללי פרוצדורה מתקדמים

לימוד של כללי הדיון המורכבים יותר, לרבות ניסוח טיוטות החלטה וניירות עבודה. המפגש יכלול גם סימולציה של אחת מוועדות האו"ם.

מפגש 6: סדנת מחקר

.הסדנה תועבר ע"י נציג ממחלקת המחקר במרכז האמריקאי של שגרירות ארה"ב בישראל

מפגש 7: סימולציה מלאה

המפגש כולו יוקדש לסימולציה של המשתתפים. משובים אישיים ינתנו לחניכים בסוף המפגש.

מפגש 8: כתיבת החלטות

המפגש יתמקד בכתיבת וניסוח החלטות, הצעות החלטה ומסמכי חקיקה באו"ם, לצד כללי הפרוצדורה להגשתם ולהצבעה עליהם.

מפגש 9: סדנת עמידה מול קהל ומצלמה

הסדנה תועבר ע"י מורה מקצועי למשחק מטעם בית הספר למשחק "טכניקה". הסדנה תתמקד בעמידה מול מצלמה, דיבור מול קהל ועוד. המפגש כולו וההתנסויות של החניכים יצולמו ע"י מעביר הסדנה ויוכלו לשמש את החניכים בעתיד לשיפור יכולותיהם. המפגש יערך שעתיים וחצי.

מפגש 10: סימולציה מלאה

המפגש כולו יוקדש לסימולציה של המשתתפים. משובים אישיים ינתנו לחניכים בסוף המפגש.

מפגש 11: סדנת דיבור מול קהל וסדנת ניהול מו"מ

המפגש יתמקד בעקרונות הרטוריקה, השימוש בשפת גוף והדיבור מול קהל. כמו כן, המפגש יכלול גם סדנת עקרונות לניהול משא ומתן דו-צדדי (בי-לטרלי) וניהול משא ומתן רב-צדדי (מולטי-לטרלי).

מפגש 12: הרצאת אורח

מפגש זה יוקדש לטובת הרצאת אורח ע"י גורם בכיר בעולם הדיפלומטיה / האקדמיה / הפוליטיקה / הפרקטיקה, מבין המאגר הרחב של מרצים אורחים העובדים עם ProMUNers.

מפגש 13: אסטרטגיה וטקטיקה

המפגש יתמקד בעקרונות האסטרטגיים והטקטיים להתנהלות נכונה בזירה מדינית מולטי-לטרלית.

מפגש 14: סימולציה משותפת

המפגש יכלול סימולציה משותפת עם אחת מקבוצות מודל האו"ם האחרות של ארגון ProMUNers. המפגש גם יכלול הרצאת אורח מפי גורם בכיר ומקצועי על הנושא הנידון בסימולציה. המפגש יארך כשלוש שעות.

מפגש 15: הכנה להשתתפות בכנס מודל האו"ם של ProMUNers

למשתתפים תוקנה הזכות להשתתף בכנס מודל האו"ם הארצי לנוער של ProMUNers. העלות של השתתפות בכנס לא כלולה במחיר ולילדים אשר יהיו מעוניינים להשתתף בכנס, תינתן הנחה בגובה ההנחה שניתנת לבוגרי התכנית השנתית. בנוסף, המשתתפים יחוברו לארגון בוגרים אשר באמצעותו יקבלו הודעות על פעילות מודל האו"ם בארץ ובחו"ל. מפגש ההכנה לקראת הכנס יתקיים בסמוך למועד הכנס עצמו, ולא בהכרח בשבוע ה-15 לתחילת התוכנית.