תכנית שנתית

רקע כללי

מועדון מודל האו"ם הינו קבוצה של תלמידים הנפגשת על בסיס שבועי קבוע במהלך שנת הלימודים. התלמידים יבחרו מדינה אותה הם רוצים לייצג במסגרת אחת מוועדות האו"ם ובמהלך השנה יגנו עליה וייצגו את האינטרסים של אותה המדינה באותה הוועדה, זאת תוך שימוש בכלים הפרקטיים והתאורטיים אשר יוקנו להם במהלך השנה.

המפגשים ייערכו בהנחיית מדריך מקצועי בעל ניסיון רב בהדרכת קבוצות וכנסי מודל או"ם בארץ ובעולם, ובסיועם המקצועי של מיטב אנשי האקדמיה והפרקטיקה העוסקים בתחום היחסים הבינלאומיים והמשפט הבינלאומי הפומבי. במהלך השנה, יעברו המשתתפים הכשרה מקיפה בתחום הדיפלומטיה ותהליכי קבלת החלטות בארגון האו"ם.

היות וארגון ProMUNers הינו היחיד מסוגו בישראל ובעל ניסיון רב וייחודי בהפעלה וניהול בתחום מודל האו"ם, למשתתפים תינתן גישה למאגר רחב היקף של בוגרים אשר התנסו והשתתפו בפעילויות מודל או"ם בארץ ובעולם. כתוצאה מכך, לחברי המועדון תינתן ההזדמנות ללמוד ממארגנים ומשתתפים ותיקים וכן ליהנות ממגוון עשיר של הרצאות מעשירות בתחומי ידע שונים וכל זאת בשל המוניטין של מייסדי ומנהלי ארגון ProMUNers, קשריהם ויחסיהם עם דמויות מובילות בעולם היחסים הבינלאומיים והמשפט הבינלאומי הפומבי.

התלמידים המשתתפים ייהנו ממגוון פעילויות ותכנים, לרבות, שיעורים פרונטליים שיועברו על-ידי מדריך מקצועי; סיורים מקצועיים ברשויות ממשלתיות ובמוסדות האו"ם בישראל (לדוגמה, משרד החוץ ומטה האו"ם בארמון הנציב); הרצאות אורח של מיטב המומחים מהאקדמיה והפרקטיקה בישראל; כנסים ופעילויות משותפים עם תיכונים אחרים; מפגשים מקצועיים עם אקדמאים בעלי רקע במודל האו"ם האקדמי; סדנה לכתיבת מסמכים רשמיים, ניירות עמדה ומסמכי ועדות; סימולציות ותרגולים להמחשת החומר התאורטי הנלמד; סדנת רטוריקה ועמידה מול קהל; התנסות מעשית בסיטואציות של ניהול משא ומתן ועוד.

תכנית הלימודים בתמצית

התכנית הינה רב-שנתית, והיא תתקיים בצמוד לשנת הלימודים. החניכים בתכנית יגיעו למפגשים שיתקיימו אחת לשבוע, לאחר שעות הלימודים. המפגשים יארכו שעתיים אקדמיות (45 דקות, הפסקה, ו-45 דקות נוספות), ויועברו ע"י מדריך מקצועי מטעם ProMUNers.

הדגש במפגשים הוא על פרקטיקה והחניכים יתנסו מידי שבוע באופן בלתי אמצעי בדיבור בפני קהל באנגלית, מחקר, ניתוח מדיניות ועוד.

מעבר למפגשים השבועיים, יהיו מספר מפגשים נוספים אשר יכללו שתי סימולציות עם קבוצות מתחרות, סיור לירושלים (משרד החוץ/מטה האו"ם, שגרירות ארה"ב וכו'), סדנת עמידה מול מצלמה, סדנת מחקר ועוד.

חשוב לציין כי הקבוצה תפעל מטעם הרשות המקומית, תיזום ותשתתף אף בפעילויות שונות של הרשות המקומית, אשר יתואמו בשיתוף פעולה מלא עם הרשות.

מטרות התוכנית

מטרת התכנית היא להקנות לתלמידים מצטיינים ומבריקים כלים ויכולות אישיות המותאמות להישגיהם ולתחומי העניין שקשורים, במישרין ובעקיפין, לתחומי היחסים הבינלאומיים, מנהיגות צעירה, ידע רחב על העולם והתרבויות השונות, עמידה מול קהל ויכולות התבטאות, יכולות שכנוע וניהול משא ומתן, שימוש נכון בשפת גוף, חשיבה ביקורתית, הבנה של תהליכי קבלת החלטות ועוד.
קהל היעד של התכנית הוא תלמידי תיכון בכיתות י'-יב' (ניתן לצרף ילדים בודיים גם מכיתות ט'), בעלי הישגים מרשימים בתחומי לימודיהם, מצטיינים, פעילים וסקרנים, בדגש על תלמידים הלומדים בכיתות מחוננים ואשר פעילים במסגרות העשרה חוץ-לימודיות אחרות.
פרויקט מודל האו"ם נועד להקנות למשתתף כלים רבים, פרקטיים ותאורטיים, אך גם ערכים שמשותפים למנהיגים, אנשי ציבור ואנשי עסקים מובילים.

מטרת העל של התוכנית הינה יצירה וטיפוח של מנהיגות בקרב המשתתפים.

בנוסף, לתוכנית מספר מטרות משנה: הקניית ידע תיאורטי בסיסי וכלים מעשיים ביחס לעבודת האו"ם, מוסדותיו ותהליכי קבלת ההחלטות בארגון; הבנה של הפוליטיקה הבינלאומית והכרת נבכי עולם הדיפלומטיה והמשפט הבינלאומי הפומבי; שיפור יכולות הדיון, הניתוח וההתבטאות; שיפור ניכר ומשמעותי בשימוש בשפה האנגלית (קריאה, כתיבה ודיבור); אמנות הדיבור לפני קהל, שימוש בשפת גוף, כתיבה וארגון של טיעון, ניהול משא ומתן, שיפור תהליך קבלת החלטות ועוד;

יתרונות התכנית

מבחינת התלמידים, מדובר בפרויקט אשר עצם ההשתתפות בו תעשיר את עולמם האישי, התרבותי, החברתי והמקצועי של התלמידים. תלמיד אשר ייקח חלק פעיל ויהיה לחבר בקבוצת מודל האו"ם של התיכון בו הוא לומד ייהנה ממגוון רחב ביותר של פעילויות וחוויות שיעניקו לו יתרונות משמעותיים שישמשו אותו בטווח הארוך (אם כי גם הקצר), ויהוו עבורו כלי ממשי בדרכו האישית והמקצועית. בטווח הזמן המיידי, ישפרו התלמידים את רמת האנגלית וייחשפו לנושאים אקטואליים כבר מיומם הראשון בפרויקט.

מבחינת הרשות המקומית, מדובר בפרויקט בינלאומי יוקרתי אשר קושר את שמה של הרשות למותג ייחודי כפרויקט מודל האו"ם. הרשות תזוהה כגוף אשר תורם לתלמידים בעיר באמצעות תכניות ייחודיות ומגוונות, ותזכה אותה בחשיפה למוסדות אקדמיים, מוסדות ממשלתיים, ארגונים בינלאומיים ולאנשי ציבור באקדמיה ובפרקטיקה.

ראוי ציין גם כי פוטנציאל הסיקור תקשורתי הינו רב ותמיכת העירייה בפרויקט עשויה לסייע לקידום פרויקטים משותפים עם עיריות שונות ברחבי העולם (כדוגמת "ערים תאומות"), חילופי משלחות תלמידים ועוד. בהקשר זה יש לציין כי פרויקט מודל האו"ם מוכר בתיכונים המובילים ברחבי אירופה וארה"ב.