מאמרים

נגיף "הזיקה" – "האבולה" החדש? / נאירין פאנוס, מדריכת פרומונרס

בתחילת חודש פברואר הכריז ארגון הבריאות העולמי The World Health Organization (WHO) על התפרצות נגיף הזיקה כמצב חירום עולמי. מזכ"לית הארגון ד"ר מרגרט צ'אן אמרה: "אם בעבר היה להתייחס לנגיף כמחלה מתונה, כיום הגישה השתנתה והנגיף הפך לאיום במימדים מדאיגים". הארגון ציין שלבינתיים המחלה נקשרה לאלפי לידות של תינוקות עם מומים מולדים בברזיל, ועל לפי ההערכות כעוד ארבעה מיליון בני אדם צפויים להידבק עד סוף שנת 2016.

לאחר ההכרזה עלו הרבה מאוד ביקורות כנגד הארגון, חלקן טוענות שהארגון פעל באטיות אחרי שזוהה קשר בין נגיף הזיקה למום בתינוקות, וכי הוא צריך היה להכריז על מצב חירום מיד כשנקבע שיש קשר כזה. מנגד, אחרים חוששים שטרם מדובר במגפה עולמית ושהארגון נכנע ללחץ בינלאומי ופוליטי ומיהר להצהיר הצהרות.

אבל מה היא בעצם מחלת הזיקה ולמה היא מעוררת כל כך הרבה בהלה בקהילה הבינלאומית?

המחלה מועברת בעקיצה של יתוש שנושא את הנגיף. תסמיני המחלה שגורם נגיף הזיקה כוללים חום נמוך, פריחה קלה, כאב ראש וכאבים נוספים – בדרך כלל לא סיבה לבהלה מיוחדת. ואכן, כשנצפו לראשונה חולים עם סימפטומים אלה בברזיל, לא ראו כל סיבה לבהלה. אולם עד מהרה התחילו להופיע מקרים רבים של תינוקות שנולדים עם מיקרוצפליה, אשר מתבטא בראש קטן בהרבה מהמקובל, ובדרך כלל גם בבעיות קשות בהתפתחות המוח שעשויות להוביל למוות. כתוצאה מכך, גופי הבריאות של ברזיל וקולומביה אף יצאו לאחרונה בעצה יוצאת דופן: "הימנעו מכניסה להיריון".

אז האם הבהלה מוצדקת? או האם מדובר רק בעוד מסע הפחדות?

אין ספק, שארגון הבריאות העולמי ספג בשנתיים האחרונות ביקורת קשה מאוד מצד מדענים, ארגוני סיוע ומומחים לבריאות הציבור בשל התגובה האיטית שלו למגפת האבולה עם התפרצותה במערב אפריקה ב-2014. על רקע התפשטות הזיקה הופעל על ארגון הבריאות העולמי לחץ לפעול במהירות נגד הנגיף, זאת במיוחד לאחר שאפילו ראשיו הודו כי הארגון הגיב באיטיות להתפרצות האבולה בשנים שעברו. המבקרים טוענים שכל זה רק מעיד במידה רבה על הקשיים של ארגון הבריאות העולמי ומוסדות בריאות אחרים במלחמתם מול איומים לא צפויים על בריאות הציבור.

ואילו מצד אחר מדענים רבים שבו ואמרו שעדיין ישנם הרבה מאוד שאלות סביב מחלת הזיקה והקשר בין הדבקה בווירוס הזיקה לבין לידת תינוקות עם מיקרוצפליה, לא הוכח מספיק, ויש צורך בעדויות מדעיות נוספות על מנת להוכיח את הקשר הזה.
מלבד הסיבות לבהלה שמנינו לעיל אין לשכוח שמדובר במחלה אשר מתפשטת בדרום אמריקה ובעיקר בברזיל – אותה מדינה שבעוד חצי שנה אמורה לארח אצלה את המשחקים האולימפיים. ברזיל, שכמובן חוששת לבריאות האזרחים שלה, גם מודאגת מאזהרות המסע שמדינות רבות משיקות כנגד ביקור במדינות דרום אמריקה בכלל ובברזיל בפרט, דבר שלא רק פוגע בתיירות במדינה, אלא כעת עשוי גם לפגוע בה בעת התקיימות המשחקים.

כלומר, מצד אחד הקהילה הבינלאומית איננה מעוניינת בעוד "החמצה" של מגפה גדולה, אך מצד שני, ישנם הטוענים שמדובר בתגובת יתר, בעיקר של ממשלת ברזיל, לנוכח הממצאים המדעיים שטרם הוכחו לגמרי.