אודות מלאכי רשת

תכנית מלאכי רשת בקצרה

רקע

בריונות ברשת הינה אחת הבעיות הקשות ביותר איתן הנוער של ימינו מתמודד והיא החלה לגבות גם קורבנות בנפש. בתי הספר, הנהגות ההורים העיריות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים מנסים למגר את התופעה אך ההצלחה היא מוגבלת. לפני כשנה יצאה לדרך תכנית חדשה ופורצת דרך למניעה והתמודדות עם בריונות ברשת. התכנית מבקשת לא רק לצאת נגד בריונות ברשת אלא לשנות מן היסוד הרגלי גלישה ומאפיינים תרבותיים של תלמידי ישראל כדי למגר את התופעה.

למה התכנית כל כך חדשנית ופורצת דרך?

התכנית עושה זאת באמצעות ארבעה אלמנטים חשובים:

1. גיל המשתתפים. אנו מתחילים את התהליך כבר בבתי הספר היסודיים ובונים הרגלי שימוש נכונים ברשת כבר בשלב מאוד מוקדם. חרם חברתי מתחיל היום להתפתח בגילאי יסודי והמטרה שלנו היא להשפיע על הילדים כבר בגילאים האלו.

2. המורים שמעבירים את התכנים הם תלמידי תיכון. ילדים בגילאי היסודי מסתכלים בהערצה כלפי תלמידי תיכון, ופתוחים הרבה יותר לקבל את המסר. מבחינת תלמידי היסודי, הנורמות והערכים שמוקנים על ידי תלמידי התיכון הם נורמות וערכים שאליהם הם צריכים לשאוף. לכן במסגרת התכנית אנו מכשירים תלמידי תיכון בתחום המניעה וההתמודדות עם בריונות ברשת. תלמידי התיכון עוברים גם הכשרה על האופן שבו ניתן להטמיע את הידע ואת הכלים בקרב תלמידי יסודי. בשלב השני תלמידי התיכון נכנסים לבית ספר היסודיים ומכשירים "מלאכי רשת" מקרב תלמידי היסודי.

3. הצעד הראשון למיגור בריונות ברשת מתחיל בשינוי התנהגותי בעולם הפיזי, ליצור חברה שבה לביטויים של לשון הרע אין מקום. לכן, לצד הלימוד של הסכנות ברשת, המניעה וההתמודדות עם בריונות ברשת, מושם דגש על שינוי תרבותי. השינוי מתבצע באמצעות הטמעת ערכים שמקורם באיסור לשון הרע (כפי שזה מופיע ביהדות באיסלם ובנצרות).

4. מובילי דעת קהל. באמצעות מיזם לשון הרע לא מדבר אלי, מחוברים לתכנית מלאכי הרשת מאות מובילי דעת קהל כמו עומר אדם, בר רפאלי, שלומית מלכה, בן זיני ועוד אשר תורמים מזמנם הפרטי כדי לקדם מטרה חשובה זו. באמצעות מובילי דעת הקהל שמחוברים למיזם לשון הרע לא מדבר אלי, ההשפעה על תלמידי היסודי מתעצמת ומייצרת שינוי אמיתי.

מי עומד מאחורי המיזם?

דוד הלפרין, איש עסקים, שעומד מאחורי מיזם "לשון הרע לא מדבר אלי". דוד הקים את המיזם "לשון הרע לא מדבר אלי" לפני 13 שנים ומאז רתם מאות אלפי אזרחים בישראל ומאות סלבס ומובילי דעת קהל שתורמים מזמנם הפרטי כדי לקדם מטרה חשובה זו.

אריאל יוסף, בעלים של ProMUNers – בית הספר הרב תחומי למנהיגות וניהול, ויו"ר הנהגה המוסדית של בית ספר ניצנים בראשון לציון. בית הספר הרב תחומי למנהיגות וניהול מכשיר מאות תלמידי תיכון כל שנה, בעשר שנים האחרונות, בתחומי המנהיגות והדיפלומטיה בפריסה ארצית (23 רשויות מקומיות).
התכנית מוכרת כתכנית חיצונית של משרד החינוך (מספר תכנית 1196).

התכנית מוכרת גם על ידי מינהל חברה ונוער למעורבות חברתית כך שהשעות שתלמידי התיכון משקיעים בתכנית מוכרות להם כשעות של מעורבות חברתית לצורך תעודת הבגרות.