מאמרים

מה קורה לארגון טרור אחרי שהעומד בראשו נעלם? \ חיים זליגמן, מדריך פרומונרס

אל- קאעידה היה נחשב לארגון הטרור הגדול והמשפיע ביותר בעולם עד העלייה החדה של דאע"ש. בראש ארגון זה, עד מאי 2011, עמד אוסמה בין-לאדן. מלבד היותו ראש הארגון, בין-לאדן גם היה בעל הון רב. הוא הגיע ממשפחה עמידה וגדולה (היו לו מעל ל-50 אחים ואחים למחצה), ולמד כבר מגיל צעיר לנהל חברות וכספים בצורה יעילה. כחלק מה"השכלה" שלו, הוא גם למד לחלק את הכספים שלו בין המדינות שהגנו עליו כדי לשמור עליהם, ואף ערך צוואה שפורסמה על-ידי ארה"ב לאחר שנמצאה במהלך המבצע לחיסולו. בצוואה זו הוא הוריש כ-30 מיליון דולר מהונו הפרטי לארגון הטרור אל-קאעידה.

אחת הסוגיות העולות מכך היא בדבר מידת האפקטיביות של הצעדים שננקטים במאבק בארגוני טרור: אפילו אם מחסלים את ראש ארגון הטרור, כיצד מונעים מארגון הטרור שלו לחזור ולהתחזק? במקרה של בין-לאדן, האם ניתן היה בכלל להצדיק את ההוצאה הכלכלית האדירה ואת הסיכון לחיי אדם שעמדו לאורך החיפוש אחריו, אם בסופו של דבר זה אפילו לא סייע להשמיד את כל התשתית של הארגון?

ניסיון העבר מלמד אותנו שברגע שיש וואקום שלטוני וחוסר יציבות, זה רק עניין של זמן עד שמישהו אחר ימלא אותו. השאלה המשמעותית בעניין זה היא איך ניתן למנוע את ההשלכות העתידיות, במיוחד אם הכספים והאמצעים האחרים נמצאים במדינה שלישית שלא מעוניינת לסייע במלחמה נגד ארגונים אלה?
ואם רוצים להשפיע באופן מהותי על עוצמת ארגון טרור, האם מספיק לחסל ראש הארגון?13