מאמרים

זכויות הילדה / פנינה שיפמן, מדריכה

ב-11 לאוקטובר מציינים ברחבי העולם את "יום הילדה הבינלאומי", אשר מוקדש ל-1.1 מיליארד ילדות בעולם. מטרותיו של יום זה הן לקדם הכרה בצורך של שוויון מגדרי ברמה הבינלאומית, לשים קץ לתופעות של נישואי ילדות, להילחם בחוסר חינוך לבנות ובחוסר זכויות לנשים באופן כללי, ולהעלות מודעות במדינות המתפתחות לחשיבות של השקעה בבנות באותה המידה שמשקיעים בבנים. גם לילדות יש חלומות ושאיפות, אבל עקב הפליה, אלימות וחוסר שוויון בהזדמנויות, אינן מצליחות להגשים אותם ולהוציא אותם לפועל.

 

שנה אחרי שהאו"ם אימץ את 17 יעדי הפיתוח בני הקיימא, שאחד מהם הוא שוויון מגדרי גלובלי, זה חשוב מאוד להתמקד באיסוף מידע שיעזרו לנו להבין מה מונע מילדות להצליח לשפר את המצב הקיים. אחד הנושאים העיקריים שגילו שמונע מבנות לחיות את החיים שלהן, הוא נישואי ילדים.

לפי האו"ם, כיום 1 מתוך כל 3 בנות מתחתנת מתחת לגיל 18 ו-1 מתוך 9 מתחת לגיל 15. במצב הנוכחי, עד שנת 2030 כמעט מיליארד בנות יתחתנו בתור ילדות ולרוב בניגוד לרצונן. לפי מחקר של המרכז הבינלאומי לחקר נשים, לבנות שמתחתנות מתחת לגיל 18 יש סיכוי גבוה יותר לסבול מאלימות במשפחה, סיכוי נמוך יותר לזכות בחינוך פורמלי והן עלולות ללדת לפני שהן מוכנות פיזית ורגשית.

 

ב-117 מדינות בעולם, כשני שליש מהקהילה הבינלאומית, מותרים בחוק נישואין מתחת לגיל 18 לבנות, וגם במדינות עם חוקים שמגנים על זכויות הילדה אין תמיד אכיפה אפקטיבית של חוקים אלו. חוסר מודעות ויחס לזכויות של ילדות גורם למעגל של אלימות שמתחיל בנערות וממשיך לנשיות לדורות.

נציבות האו"ם למעמד האישה עובדת ברחבי העולם להעצמת נשים ונערות, להעלאת המודעות לזכויותיהן, לקידום האימוץ והיישום של חוקים האוסרים פגיעה נישואים מוקדמים בכפייה, ולגיוס קהילות כנגד הנוהג.