מאמרים

הסנקציות הוסרו. אז מה עכשיו? / דניאל חזנוביץ', מדריכת פרומונרס

לאחר יותר מעשור של סנקציות בינלאומיות על איראן שנועדו להביא להפסקת פיתוח הגרעין, ביום שבת האחרון הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קבעה כי איראן עמדה במחויבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין, מה שהוביל להסרת הסנקציות. במסגרת הסכם הגרעין איראן נדרשה לצמצם באופן משמעותי את רמות האורניום המועשר, לצמצם את כמויות הצנטריפוגות שלה ולהסכים לבדיקות פתאומיות במתקני הגרעין שלה.בתגובה להצהרת סבא"א כי איראן השלימה צעדים אלו ועמדה בצדה בהסכם, הוציא נשיא ארה"ב ברק אובמה צו המבטל את הסנקציות שהוטלו עד כה על איראן. במקביל האיחוד האירופי והאו"ם פרסמו הודעות דומות המסירות את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית.

מדינות מערביות כמו צרפת וגרמניה בירכו על ההישג הדיפלומטי. שר החוץ הגרמני אף קרא להסכם "הצלחה היסטורית לדיפלומטיה". מנגד, ישראל הזהירה כי האיום של הגרעין האיראני עוד לא הוסר וכי הוויתורים לאיראן היו רבים מדיי ויאפשרו לה לפתח גרעין תוך 15 שנים.

ישנן גם מדינות מזרח תיכוניות אשר חוששות מהתחזקות איראן בשל הסרת הסנקציות. סעודיה ומדינות המפרץ למשל חוששות מהיום בו איראן תתחזק מספיק כדי להגביר את מעורבותה בקונפליקטים בסוריה, עיראק ותימן. בתוך איראן, רבים מן האזרחים שמחים מאוד שכן הסרת הסנקציות צפויות לשפר משמעותית את המצב הכלכלי במדינה. אף על פי כן, ישנן קבוצות קיצוניות יותר באיראן יותר אשר מוחות על כך שהממשלה שלהם הפקירה את תוכנית הגרעין האיראנית ובכך פגעה בגאווה הלאומית.

אז איך כל זה משפיע עלינו ועל העולם? הנה שתי דוגמאות:
מבחינה כלכלית, לא רק כלכלת איראן מושפעת מהסרת הסנקציות אלא גם הכלכלה העולמית. עכשיו כשאיראן מסוגלת למכור נפט שוב בכמויות גדולות, מחירי הנפט בעולם עלולים לצנוח בשל הצפה של השוק.

מבחינה בטחונית, יש החוששים לא רק מפיתוח גרעין איראני בעוד 15 שנה, אלא גם מהתחזקות משמעותית ומואצת בשנים הקרובות של הרפובליקה האסלאמית. כעת כשלמעלה מ-50 מיליארד דולר אשר הוקפאו יוחזרו לידי הממשלה האיראנית יהיו לה האמצעים להתחמש ולהתחזק הרבה יותר מחלק משכנותיה המצויות במלחמות וקונפליקטים בתקופה הנוכחית. במידה וזה יקרה, עלולה להיווצר אי-יציבות איזורית גדולה אף יותר מזו שכבר קיימת כיום.

לכל הסכם או מהלך בינליאומי שכזה ישנן מגוון השפעות הנוגעות לתחומים שונים בחיינו ולכן חשוב שנבין לא רק מה קרה ומה הוחלט אלא נדע גם לנתח את המידע שלפנינו ולהבין את ההשלכות שלו.