מאמרים

המרוץ בעיצומו / נאירין פאנוס, מדריכה

כהונתו של מזכ"ל האו"ם הנוכחי, באן-קי מון, מגיעה לסיומה רק בסופה של שנת 2016 אך כבר ישנם שמונה מועמדים שמתמודדים לתפקיד.

אז מה הוא תפקידו של מזכ"ל האו"ם בפועל?

המזכיר הכללי (מזכ"ל) של האו"ם הוא ראש מזכירות ארגון האומות המאוחדות. המזכירות היא אחד המוסדות העיקריים של הארגון. על פי מגילת האומות המאוחדות, ממונה המזכיר הכללי על ידי העצרת הכללית של האומות המאוחדות לאחר המלצת מועצת הביטחון. תפקיד זה נחשב לתפקיד המשפיע ביותר במסגרת הארגון. כרגע מחזיק בתפקיד באן קי מון, אשר החל את כהונתו ב-1 בינואר 2007.

בניגוד לשנים קודמות, בהן חמש החברות הקבועות במועצות הבטחון (ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה) בחרו את המזכ"ל בדלתיים סגורות ללא ידיעת הציבור, השנה, בפעם הראשונה מאז שנוסד האו"ם, המועמדים לקחו חלק בדיון ציבורי שבו הם נאלצו לענות על שאלותיהם של נציגים זרים ואף של הציבור הכללי. היות ועם השנים תפקידו של המזכ"ל הפך מתפקיד ניהולי לתפקיד 'הנהגתי', אזי שעיקר השאלות סבבו סביב דעתם ועמדתם של המועמדים בנוגע לנושאים שמעסיקים את מרבית העולם כיום, כגון: מצוקת הפליטים, שוויון בין המינים, ההשפעה הכלכלית של סנקציות, שיחות השלום במזרח התיכון ויישומה של האג'נדה של האו"ם עד לשנת 2030.

למעשה, במהלך שלושה ימים מה-12 ועד ה-14 באפריל, כל מועמד קיבל שעתיים לנאום בפני העצרת הכללית, ואנשים מ-70 מדינות הגישו יותר מ-1,000 שאלות על מדיה חברתית תחת ההאשטאג #UNSGcandidates.

בין המועמדים ישנן 4 נשים שמתמודדות לתפקיד ומקוות להפוך לאישה הראשונה שתכהן בתפקיד מזכ"ל האו"ם. כמו כן, ישנם 3 מועמדים ממזרח אירופה. מכיוון שעל פי המסורת תמיד היה ניסיון לבחור מזכ"ל מאזור אחר בעולם, אז ישנה השערה שהפעם תפקיד המזכ"ל יאויש על-ידי אישה, אלא גם אישה ממזרח אירופה.

כנראה שרק ב-31 לדצמבר 2016 נדע מי יהיה או תהיה המזכ"ל החדש. עד אז נותר לנו רק לקוות שיהיה מדובר במזכ"ל הוגן וראוי לאחד התפקידים הבכירים והחשובים ביותר.