מאמרים

המזרח התיכון נראה שונה לחלוטין בימים האחרונים / חיים זליגמן, מדריך פרומונרס

המזרח התיכון נראה שונה לחלוטין בימים האחרונים. זה בא בעקבות שני אירועים ששימשו כזרז לגינויים רבים ובידוד חדש של איראן. אבל הפעם, הגינויים ומשיכת המשלחות הדיפלומטיות לא בוצעו על ידי מדינות המערב, אלא על ידי מדינות ערב ומדינות מוסלמיות אחרות
.
ערב הסעודית הוציאה להורג שיח שיעי בשם נימאר א-נימאר בטענה שהוא קשור לארגוני טרור. מיד לאחר מכן, שגרירות ערב הסעודית באיראן ספגה נזק רב והפגנות גדולות התקיימו סביב המתחם. כתגובה, ערב הסעודית בנוסף לירדן, קטאר, סודאן ומדינות מוסלמיות אחרות הורו לשגרירים שלהן לחזור מאיראן, וניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם המדינה השיעית. מעבר לכך, היו גינויים רבים מצד ראשי מדינות מוסלמיות נגד התקפת השגרירות של ערב הסעודית בפרט ונגד איראן בכלל.

נשיא איראן, חאסאן רוחני, גינה את ההתקפה על השגרירות באופן חריף והבטיח להעמיד את המבצעים לדין. אבל, במקביל, אייתוללה חמינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן, התנבא שתהיה "נקמה אלוהית" נגד ערב הסעודית כהשלכה מההוצאה להורג של השיח' השיעי.

יש הרבה מה לחקור בנושא, אבל רצוני להתמקד בנקודה אחת למחשבה:

מעניין שכל כך הרבה מדינות משכו את השגרירים שלהן וניתקו את הקשרים הדיפלומטיים עם איראן לאור ההתקפה על השגרירות הסעודית, בלי שום ראיות לכך שאיראן היתה מעורבת בליבוי היצרים בקרב אזרחי המדינה. בנוסף לכך, במרבית העולם המוסלמי אין שום גינויים או הצהרות נגד ערב הסעודית, לנוכח העובדה שהמדינה הוציאה להורג עוד 46 אנשים בנוסף לשיח' א-נימאר. האם ההתקפה על השגרירות היתה רק תירוץ למדינות הסוניות בשביל לבודד את איראן?